بررسی وجوه تشابه مفاهیم موسیقی ایرانی و معماری باغ ایرانی، نمونه موردی: باغ فین کاشان
نویسندگان
چکیده
معماری و موسیقی به عنوان تجلی بخش هایی از هنر روح آدمی دارای جلوه های جمالی و جلالی مشابهی در عرصه بروز و نمود می باشند. هر چند موسیقی با پدیده شنوایی و معماری با پدیده بینایی بیشتر نمود می یابد ولی هر دو هنر از وجوه متشابه فراوانی بهره برده اند. در باغ سازی ایرانی و معماری باغ ایرانی نمود این تشابهات معنایی و محتوایی با موسیقی با شدت بیشتری ظاهر شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه و بررسی وجوه متشابه در اصول موسیقی ایرانی و معماری باغ ایرانی است. به عنوان مطالعه موردی نیز باغ فین کاشان به عنوان یکی از بهترین و مهم ترین نمونه های معماری باغ سازی ایرانی انتخاب شده است. در تحلیل و بررسی موارد متشابه در نظام باغ سازی ایرانی به محوریت مطالعاتی باغ فین کاشان و موسیقی ایرانی، دوازده اصل مورد بررسی قرار گرفته است. این دوازده اصل عبارتند از سلسله مراتب، صوت، سمبول، عرفان، تزیین، نظم، هارمونی، مرکزیت، تمثیل بهشت، محرمیت، نیرو یا شدت، خط. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اصولی چون نظم، هارمونی، سلسله مراتب وغیره که در روند شک لگیری و توسعه در موسیقی شرکت دارند، در باغ ایرانی با بیان کالبدی در ساختار فضایی و معنایی باغ نمود پیدا می کنند و بدین ترتیب، کدهای معنایی و اصول نظام دهنده مشترک، در این دو عرصه هنری با بیان های متفاوتی به منصه ظهور می رسند.
منابع مشابه
وجوه تمایز و تشابه باغ بیرمآباد و فتحآباد کرمان با یکدیگر و باغ ایرانی
باغهای کرمان همچون بخش عمدهای از میراث گرانبهای آن، مهجور و مغفول مانده و بسیاری از آنها به غارتِ جهل و طمع و بیتوجهی رفتهاند. باغ فتحآباد و بیرمآباد متعلق به دو دوره تاریخی که در دو ناحیه از شهر کرمان قرارگرفتهاند، به لحاظ ساختار، وجوه تشابه فراوانی با یکدیگر دارند. این باغها از معدود و شاید تنها باغهای ایرانیِ موجود هستند که در آنها دو عمارت وجود دارد و این سبب شده تا تفاوتهایی با...
متن کاملبازشناسی تطبیقی الگوهای هندسۀ فراکتال در معماری و منظر باغ ایرانی (نمونه موردی: باغ گلشن طبس)
بیان مسئله: امروزه بحث بازگشت به طبیعت و الگوبرداری از آن بهعنوان یکی از ضرورتهای مهم در دنیا مطرح شده است. معماران ایرانی در بهکارگیری مقیاس و اتصال مقیاسهای متفاوت به یکدیگر و همچنین در برخورد با طبیعت پیرامون موفق بودهاند. هندسه در عین مجردبودنش مهمترین زبانی است که معمار بهوسیلۀ آن کیفیتهای ویژۀ فضایی را میآفریند. هدف پژوهش: در این مقاله به موضوع باغ گلشن با بیان ویژگیهایش ...
متن کاملنشانه شناسی باغ ایرانی (باتأکید بر باغ فین کاشان)
باغ ایرانی مجموعه ای است پرداخته از ترکیب بناهای انسانی و طبیعت که توسط باغ ساز در چارچوب فرهنگ ارائه شده است. به عبارتی باغ را باید طبیعتی فرهنگ شده قلمداد کنیم که درآن عناصر طبیعی و مصنوع در یک مجموعه ی متنی به خوانش مخاطب در می آیند. در میان باغ های ایرانی که هم اکنون پابرجا هستند، باغ فین نمونه ی شاخصی است که با برخورداری از ساختار کامل هندسی و موقعیت خاص جغرافیایی ـ حضور در بافت کویری ـ اف...
15 صفحه اولوجوه تمایز و تشابه باغ بیرم آباد و فتح آباد کرمان با یکدیگر و باغ ایرانی
باغ های کرمان همچون بخش عمده ای از میراث گرانبهای آن ، مهجور و مغفول مانده و بسیاری از آنها به غارتِ جهل و طمع وبی توجهی رفته اند. باغ فتح آباد و بیرم آباد متعلق به دو دوره تاریخی که در دو ناحیه از شهر کرمان قرارگرفته اند ، به لحاظ ساختار ، وجوه تشابه فراوانی با یکدیگر دارند . این باغ ها از معدود و شاید تنها باغ های ایرانیِ موجود هستند که در آنها دو عمارت وجود دارد و این سبب شده تا تفاوت هایی با ...
متن کاملمعماری داخلی موزه ی باغ فین کاشان
موزه ی باغ فین کاشان مکانی برای معرفی آثاری است که در حفّاری های مختلف این پهنه ی تاریخی به دست آمده و شامل ظروف سفالی، مفرغی، سنگی، انواع پارچه ها، خطوط و اشیای متفرقه است. نمایش آثار در این موزه در 5 بخش مجزا صورت گرفته و به نظرمی رسد که شیوه ی منسجمی در دسته بندی و معرفی آثار وجود نداشته باشد. بنابراین با توجه به ارزش آثار موزه و اهمیت معرفی آن می توان با بازنگری در وضعیت کنونی موزه از چگونگی...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
معماری و شهرسازی آرمان شهرجلد ۵، شماره ۹، صفحات ۹۷-۱۱۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023